Gry i zabawy są nieodzownym elementem zajęć wychowania fizycznego na kazdym etapie kształcenia i wychowania. Uczą zasad zdrowej rywalizacji i współpracy w grupie.
Gry i zabawy są nieodzownym elementem zajęć wychowania fizycznego na kazdym etapie kształcenia i wychowania. Uczą zasad zdrowej rywalizacji i współpracy w grupie. Prezentowany przez mnie zestaw zawiera gry i zabawy mogące stanowić element podnoszący atrakcyjność zajęć lub część główną jednostki lekcyjnej. Ja z powodzeniem stosuję ten zestaw we wszystkich klasach szkoły średniej. Życzę dobrej zabawy!
Gry i zabawy doskonalące indywidualne umiejętności techniczne w piłce siatkowej.
1.„Berek siatkarski”
Cel: doskonalenie umiejętności przyjęcia postawy siatkarskiej. Ustawienie: w luźnej rozsypce na określonej powierzchni, wśród ćwiczących prowadzący wybiera kilku „berków” (jednego na 3-4 ćwiczących) i oznacza ich szarfami. Przebieg: oznaczone „berki” mają za zadanie złapać uciekających. pozycją ochronną przed złapaniem jest przyjęcie określonej przez prowadzącego postawy siatkarskiej.
2.„ Walka kogutów”
Cel: doskonalenie umiejętności przyjęcia postawy siatkarskiej. Ustawienie: w parach przodem do siebie. Przebieg: ćwiczący starają się dotknąć jeden drugiego w określoną przez prowadzącego część ciała: - w udo, poruszając się na lekko ugiętych nogach, jak w postawie wysokiej - w podudzie, nogi ugięte jak w postawie średniej - w staw skokowy, poruszając się na mocno ugiętych nogach, jak w postawie niskiej.
3.„Dzień – noc”
Cel: doskonalenie umiejętności poruszania się krokiem odstawno – dostawnym. Ustawienie: w parach bokiem do siebie przy linii środkowej boiska do siatkówki. jeden rząd nazywamy „dzień”, a drugi „noc”. Przebieg: na słowny sygnał prowadzącego (dzień lub noc) określony rząd ucieka przemieszczając się krokiem odstawno – dostawnym, a drugi rząd stara się złapać jak największa liczbę uciekających. liczymy złapanych do linii 3 metrów. wygrywa rząd, który złapie więcej uciekających.
4.„ Kto szybciej”
Cel: doskonalenie umiejętności wykonania wypadu. Ustawienie: na dolnej taśmie siatki zawieszona jest szarfa; ćwiczący ustawieni w parach po przeciwnych stronach siatki w odległości umożliwiającej dotknięcie szarfy wyciągniętą ręką po wykonaniu wypadu. Przebieg: wygrywa ten, kto wykonując wykrok na sygnał prowadzącego szybciej zabierze szarfę.
5.„Król”
Cel: doskonalenie umiejętności padu. Ustawienie: jeden z ćwiczących, „król”, stoi z piłką w odległości3-4 metrów przed klęczącymi współpartnerami (3-4 osoby). Przebieg: „król” rzuca kolejno przed nich piłkę tak, aby odbili ją w padzie. kto wykona poprawnie ćwiczenie – klęka na jedno kolano, po drugim prawidłowym odbiciu przyjmuje niską postawę siatkarską, po trzecim padzie zmienia „króla”.
6.„ Bieg po prostokącie” Cel: doskonalenie umiejętności poruszania się po boisku i odbicia piłki sposobem górnym i dolnym. Ustawienie: ćwiczący są podzieleni na dwa zespoły o równej liczbie osób, jeden zespół ustawia się na linii końcowej boiska do siatkówki, drugi zespół zajmuje środek boiska stojąc w luźnej gromadzie z piłką. ten zespół kolejno odlicza i zapamiętuje swoje numery. Przebieg: na sygnał prowadzącego zespół posiadający piłkę podaje ją w określony sposób, z zachowaniem kolejności numerów (zespół jest w ciągłym ruchu). liczymy ilość podań. w tym czasie drugi zespół strumieniem obiega boisko do siatkówki i wraca na swoje miejsce. koniec biegu to sygnał do przerwania odbić piłki. zespoły zmieniają miejsca i powtarzamy grę. wygrywa zespół, który wykonał więcej podań w czasie biegu przeciwnego zespołu.
7.„ Zamiana miejsc”
Cel: doskonalenie umiejętności odbicia piłki sposobem górnym. Ustawienie: ćwiczący są podzieleni na grupy 5-6 osobowe i stają na obwodzie koła, na każde koło przypada jedna piłka. Przebieg: na sygnał jeden z ćwiczących odbija do dowolnego partnera na obwodzie i biegnie na jego miejsce. przyjmujący podaje do innego i również zmienia miejsce za podaniem. wygrywa koło, które najdłużej będzie odbijać piłkę sposobem górnym. Uwaga: zabawę tą można modyfikować, stosują odbicie piłki sposobem dolnym.
8.„Strzelec wyborowy”
Cel: doskonalenie umiejętności odbicia piłki sposobem górnym w określone miejsce. Ustawienie: ćwiczący są podzieleni na grupy w zależności od ilości koszy do koszykówki, prowadzący określa odległość, z jakiej należy trafić do kosza wykonując odbicie piłki sposobem górnym. Przebieg: każdy kolejno wykonuje określoną liczbę odbić do kosza, a wygrywa ten, który osiągnie najwięcej trafień. Uwaga: można wprowadzić współzawodnictwo zespołami.
9.„ Żonglowanie”
Cel: doskonalenie umiejętności odbicia piłki sposobem górnym w różnych pozycjach. Ustawienie: w rozsypce, każdy ćwiczący ma piłkę. Przebieg: na sygnał prowadzącego ćwiczący wykonuje odbicia nad głową, obniżając pozycję ciała i przechodząc do klęku, a następnie do siadu. z siadu powstaje do pozycji wyjściowej. wygrywa ten, kto poprawnie i najszybciej wykona ćwiczenie.
10.„ Numery”
Cel: doskonalenie umiejętności odbicia piłki sposobem dolnym. Ustawienie: w parach naprzeciwko siebie, piłka na parę. Przebieg: jedna osoba z pary wykonuje odbicia piłki sposobem dolnym nad sobą, odczytując między odbiciami liczbę palców pokazywanych mu przez partnera. w przypadku pomyłki lub upadku piłki, ćwiczący zamieniają się miejscami. wygrywa ten, który więcej razy poprawnie odczyta liczbę palców równocześnie odbijając piłkę.
11.„ Wyścig z przewrotami”
Cel: kształtowanie szybkości i zwinności, doskonalenie umiejętności odbicia piłki sposobem górnym. Ustawienie: ćwiczący są podzieleni na zespoły takiej samej liczebności, drużyny są ustawione w rzędach na linii startu. na wprost zespołów w odległości 18 metrów ustawieni są kapitanowie i trzymają piłki. na 9 metrze leży materac. Przebieg: na sygnał prowadzącego pierwszy zawodnik wykonuje kolejno: bieg do materaca, przewrót w przód, odbicie sposobem górnym piłki podanej przez kapitana, przewrót w tył na materacu, bieg na koniec swojego rzędu dotykając dłoni kolejnego startującego. wygrywa zespół, który jako pierwszy ukończy konkurencję, siadając w siadzie skrzyżnym.
12.„Przez siatkę”
Cel: doskonalenie umiejętności odbicia piłki sposobem górnym. Ustawienie: zespoły 4 - 6 osobowe ustawione w równej liczbie po obu stronach siatki. Przebieg: na sygnał prowadzącego, zawodnicy odbijają piłkę sposobem górnym do siebie, a po odbiciu przebiegają na koniec swojego rzędu. wygrywa ten zespół, który wykona więcej odbić w ciągu 30 sekund. Uwaga: zabawę można modyfikować stosując odbicie piłki sposobem dolnym.
13.„ Wyścig po serwie”
Cel: doskonalenie umiejętności zagrywki określonym sposobem. Ustawienie: ćwiczący ustawieni są w rzędach, przed rzędami w odległości 10-15 metrów jest wyznaczona linia. piłki trzymają pierwsi zawodnicy z rzędów. Przebieg: na sygnał prowadzącego zawodnik z piłką wykonuje zagrywkę określonym sposobem , tak aby piłka spadła za określoną linię, po czy biegnie za piłką i wraca do rzędu, przekazując ją kolejnemu zawodnikowi. sędzia liczy punkty karne za zagrywkę krótszą niż za linię. wygrywa zespół, który najszybciej i z najmniejszą ilością błędów ukończy wyścig. Uwaga: grę można modyfikować, układając materac w określonej odległości i wydając polecenie celnej zagrywki w materac.
Opracowanie: mgr Izabela Kielan
Literatura: 1. J. Uzarowicz " Siatkówka. Co jest grane?" Kraków 2001 2. K. Januszewska, E. Drążkiewicz "Zabawy i gry ruchowe" Katowice 1989
|